Debrecen 33. számú főút északi területének beépítési javaslata
Tervező: Palotás Lajos Ybl és Hatvani díjas okl. építészmérnök, vezető településtervező
Tervezés időpontja: 2010
A tervmódosítás Debrecen 33. számú főút északi – 0205 hrsz-ú út, 0226/54 és 0226/5 hrsz-ú terület, 0226/12b alrészlet, 0228/101 hrsz-ú terület, 0228/9 hrsz-ú erdőterület, 0230/2 és 0229 hrsz-ú út által határolt – területrészét és 0205 hrsz-ú utat érinti. A terület délkeleti része az érvényben lévő terv szerint kialakult. A 0205 hrsz-ú út terv szerinti kialakítását az Agráripari Park kedvezőbb megközelíthetősége indokolja.
A tervezési terület Debrecen nyugati részén, a Domokos Márton kert területén, pontosabban a 33-as főút északi oldalán, részben a Metró áruház mögött helyezkedik el. A területnek a Metró környezetében lévő része elhanyagoltabb, roncsolt. Az áruháztól északra húzódó sávjában védett növények (pl. öldöklő aszat) élőhelye, továbbá gyep, cserjés található. A védett növények élőhelyét a terv figyelembe vette, mint korlátozott használatú mezőgazdasági területet, illetve mezőgazdasági különleges II. zóna területet. A Metrótól nyugatra a terület feltöltéses, szántó művelés alatt álló, helyenként spontán gyomosodott területek vannak.
A jelenleg érvényben lévő szabályozás alapján a terület biológiai aktivitásértéke 48,28 értékmutatónak megfelelő.
A terepszintje helyenként (a Metró kialakult terepszintjét véve alapul) 1,5-2,5 m-es szintkülönbségeket mutat. E területrész beépítése során vagy jelentősebb feltöltéssel, vagy a beépítés terephez igazodó megvalósításával kell számolni.
A terület tágabb környezetében a legközelebbi tanyás telkek 600-900 méterre, a nyugati ipari övezet a főúttól és a vasútvonaltól délre helyezkednek el.
A terület – a Metró kialakult tömbjének kivételével – nem közművesített. A környező kialakult létesítményeket ellátó energia- és közműhálózat fejlesztése révén a terület további részének teljes közművesítése biztosítható.
A terület közlekedési kapcsolata a 33-as főútról részben meglévő, részben tervezett, illetve meglévő csomópontok bővítésével kerül kialakításra. A területet feltáró kiszolgáló út szélessége – a szerviz-út kivételével – 16,0-18,0 méter. A szerviz-út 14,0 méter szélességű.
A feltáró utakkal – az adottságokat is figyelembe véve - három telektömb került kialakításra. A kialakítható minimális teleknagyság a két kisebb telektömb területén 4 000 m², a nagy telektömb területén 30 000 m².
A javaslat szerinti, újonnan kialakítható telkek nettó területe 38,4 hektár. A beépítési javaslat szerint az elhelyezett épületek bruttó területe 107 811m², így a beépítettség 28 %. A teljes nettó terület beépítettsége nem éri el a 25 %-ot. Az előkertek minimális mélysége 10, 15 és 40 méter.
Területi mérleg
Területhasználat megnevezése |
Nettó terület |
|||
Meglévő |
Terv szerinti |
|||
nagysága ha |
aránya % |
nagysága ha |
aránya % |
|
Különleges kereskedelmi célú zóna (Kke) |
63,7 |
97,1 |
46,7 |
71,2 |
Közúti közlekedési zóna (KÖu) |
1,1 |
1,7 |
7,0 |
10,7 |
Mezőgazdasági tanyás zóna (Mt)) |
0,8 |
1,2 |
10,2 |
15,5 |
Mezőgazdasági különleges II zóna (Mk 2) |
0,0 |
0,0 |
1,7 |
2,6 |
Összesen: |
65,6 |
100,0 |
65,6 |
100,0 |